donderdag 24 november 2011

22 november 2011

Groeten uit RC Wolvega
….en weer verder in de mist. Op naar Wolvega! De club in de Stellingwerven. Dachten we toch eindelijk de eerste echte Friese club te pakken hebben, blijkt er in deze contreien een taalstrijd te woeden. Erg nieuwsgierig naar de opmerking achter de woorden van de secretaris (‘maar wij zijn geen doorsnee-club, hoor!’) geef ik me over. De leden van deze club zijn vooral heel gezellig en bijzonder gastvrij. En ach, wat is dan eigenlijk niet-doorsnee? Eén van mijn tafelgenoten weet het antwoord. Terwijl hij zijn mouwen opstroopt (een gebaar dat we nogal eens maken als we de lokale communityprojecten willen visualiseren, de handen-uit-de-mouwen) vertelt hij trots dat RC Wolvega al voor de 5e keer een 4x4 race heeft georganiseerd. Zo maak je als RC op een goede manier gebruik van de classificatie zandwinning! Moeite noch moeite wordt gespaard en de spieren in te zetten om het plaatselijke bedrijfsterrein om te bouwen tot parcours voor 120 terreinauto’s. Een deel van de opbrengst voor onderzoek en activiteiten voor kinderen met een spierziekte. Een mooi en symbolisch gebaar. Enkele andere tafelgenoten beamen het ietwat ruwe karakter van deze activiteit: “dit zijn wij als club, dus doen we dit soort dingen”. En als uiteindelijk het terrein door regen toch wel wat muddy is, maakt dat de uitdaging alleen maar groter.

Hoe zorgzaam tegelijkertijd. Vanwege de wederom opkomende mist werd mij tot 6 keer toe een slaapplaats aangeboden. Echter: de plichten riepen en –ondanks een kleine schijnbeweging- moest ik vertrekken richting Nieuwerkerk aan den IJssel. Helemaal stoer gemaakt door de ruwe bolsters met blanke pit, koos ik de binnendoorweg -deels over de dijk- bij om op de A6 te komen. Wie is er bang voor de mist! Bijna als in een visioen zag ik in de nevelen de ridders van Kuinre opdoemen… en dwaalden mijn gedachten op de lange terugreis nog weer even af naar een bijzonder mooi en energiek levensverhaal, waar ik deze avond ook deelgenoot van was.

Heel, heel veel dank voor een prachtige en unieke avond in Wolvega en de goede zorgen. Ik hoop oprecht een keer terug te komen. En oh ja: als jullie het dan persé willen weten: RC Wolvega is de eerste club met een officiële rookpauze! Niet echt doorsnee, dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten